På
egenferden gikk jeg og Gustav fem dager i området rundt Tyin og
Bygdin. Vi gjennomførte turen rett etter påskeferien. Den originale
planen var å gå en rundtur i området, men på grunn av en
forsinkelse første dag, og at jeg ble syk på turen ble vi nødt til
å gå kortere, og kjøre et alternativt opplegg for turen. I dette
innlegget vil jeg skrive kort om hvordan vi opprettholdt prinsippet
om tur etter evne, og situasjonsbestemte beslutninger på turen.
Tur
etter evne
Tur etter evne går ut på å ikke
legge ut på tur hvor en som enkeltperson eller gruppe ikke har
margin for å gjennomføre turen. For å opprettholde prinsippet om
tur etter evne er det viktig med god planlegging og oversikt over
gruppen. Planlegging handler om å skaffe seg informasjon om forhold
og område, samt gruppens forutsetninger. Under planleggingen er det
også viktig å tenke over mulige konsekvenser av situasjonene som
kan oppstå, samt legge en plan for hvordan eventuelle situasjoner
håndteres (Berntsen, 2009). I forkant av Egenferden visste vi at
begge kom til å ha en veldig aktiv påskeferie. Vi vurderte derfor
muligheten for at vi kunne være slitne som en del av gruppens
forutsetninger. Vi la derfor opp til en tur i enkelt terreng, hvor
det skulle være mulig å gå med pulk. Vi la også inn en dag hvor
vi ikke skulle flytte camp, men gå en topptur i nærområdet, slik
at vi også kunne velge å bruke denne dagen som «buffer» ved
forsinkelser, eller som hviledag.
Situasjonsbestemte
beslutninger
Å
ta situasjonsbestemte beslutninger går i korte ut på å forstå
situasjonen, og velge handling deretter. For å «forstå
situasjonen» i friluftsammenheng må en ha forståelse for gruppen,
terrenget, forholdene og værets tilstand og hvordan det kan utvikle
seg. En må også ha en forståelse for hvilke konsekvenser som kan
oppstå ved beslutningene en tar (Berntsen, 2009). Tordsson (2014)
legger vekt på at situasjonfornemmelsen og forståelsen som kreves
for å ta gode situasjonsbestemte beslutninger, kun oppnås gjennom
praktisk erfaring med lignende situasjoner. På turen ble vi i første
omgang forsinket første dagen, slik at vi ikke fikk gjennomført
etappen vi hadde planlagt. Neste dag var jeg dårlig, og dermed
besluttet vi å ikke forflytte oss denne dagen. Dermed hadde vi ikke
nok dager igjen på oss til å gjennomføre turen som planlagt.
Tredje dag besluttet vi å gå det vi hadde planlagt som første
etappe som var en veldig enkel etappe langs Tyin, og se an hva vi
skulle gjøre på dag fire. Vi så på kartet at det var mulig å gå
en «snarvei» på den fjerde dagen dersom jeg var i form, slik at vi
kom tilbake i rute. Etter å ha sett an formen bestemte vi oss for å
bruke de siste to dagene på å gå tilbake samme vei som vi kom. En
av vurderingene vi tok var at det er færre ressurser i en gruppe på
to. Med tanke på at jeg heller ikke var i form var vi usikre på om
vi som gruppe hadde overskudd til å takle det dersom en
nødssituasjon skulle oppstå. Vi besluttet derfor å gå tilbake
samme vei, både fordi dette var en enklere tur, og fordi denne gikk
nærmere på «sivilisasjonen» og det ville derfor være kortere vei
til retrett eller hjelp.
Litteratur
Berntsen,
P. (2009). Friluftsliv.
Munksgaard.
Tordsson,
B. (2014). Perspektiv
på friluftslivets pædagogik (2.
utg.). København: Books on Demand
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar